Wednesday, October 3, 2018

BBM3410/18 : Pemikiran, Fahaman dan Kepercayaan


Hola ! Hai sahabat blogger sekalian.

Hari ni saya akan berkongsikan pendapat mengenai persepsi orang dalam media sosial.

Dalam media sosial ni saya belajar satu benda. Pemikiran, fahaman dan kepercayaan orang lain adalah satu perkara yang sukar untuk kita ubah. Apa yang kita fikirkan logik, tidak semestinya sama bagi orang lain.

Sebab itulah budaya perli memerli, hentam menghentam, hina menghina bagi membuktikan orang lain salah itu tidak bagus. Dan kerana itu jugalah saya sudah mengundurkan diri dari memberi komentar terhadap status yang berbaur negatif.

Bagi saya ia kurang manfaat dan tidak berkesudahan.

Jika wujud dari rakan kita yang kerap membuat status yang bercanggah sehingga membuatkan pelayaran kita di media sosial menjadi perkara yang tidak seronok, maka kita boleh “unfollow” atau “unfriend” sahaja mereka ini. 

Facebook tidak akan beri notifikasi pun kepada tuan empunya akaun bahawa beliau baru sahaja kehilangan friend atau follower. Facebook hanya memberi tahu bila ada friend request atau pertambahan follower baharu. 

Cuba bayang kalau kita dapat notifikasi siapa unfriend atau unfollow, mesti sentap kan? Tapi ini hanya cadangan saya saja. Kalau tak setuju dan tidak suka tak mengapa. Senyum. 

Sekian.

Sumber : Mohd Faisal 



0 comments:

Post a Comment